maandag 30 september 2013

Syllabus Verwerkingsopdracht 1: Omslagen

Opdracht: Bekijk de omslagen van boeken die tot nu toe in deze module zijn gebruikt. Bestudeer de omslagen aandachtig: kleuren, afbeeldingen, lettertype enzovoort. Leg uit wat je van de boekomslagen vindt. Welke verwachtingen roepen ze op? Welke omslag spreek jou het meest aan? Is dat vanuit verkooptechnisch oogpunt ook de beste omslag?

Beschreven boeken
Red ons, Maria Montanelli - Herman Koch
Vast - Ton Anbeek
Joe Speedboot - Tommy Wieringa
Het moest maar eens gaan sneeuwen - Tjitske Jansen
De zonnewijzer - Maarten 't Hart 
Een hart van steen - Renate Dorrestein 
Het diner - Herman Koch 







Red ons, Maria Montanelli - Herman Koch 
De omslag van Red ons, Maria Montanelli spreekt mij wel aan. De kaft heeft een simpele, maar toch opvallende en wat moderne vormgeving. Door de blauwe kleur valt het boek op, zeker handig vanuit verkooptechnisch oogpunt. De schoenen maken de buitenkant van het boek interessant: je vraagt je af wat het paar schoenen met de inhoud van het boek te maken heeft. 







Vast - Ton Anbeek 
De omslag van het boek is goed bedacht, omdat het verhaal zich afspeelt in een gesloten inrichting van een gevangenis voor jonge criminelen. Toch vind ik de kaft niet erg interessant en ik zou het boek dan ook niet op uiterlijk uitkiezen. Verkooptechnisch gezien is de omslag niet erg goed: de kaft oogt wat saai door de simpele vormgeving en kubistische letters. Door de rode achtergrondkleur ziet het boek er ook nog wat goedkoop en ouderwets uit en je moet ook wel erg goed kijken om te zien wat de titel eigenlijk voorstelt. 











Joe Speedboot - Tommy Wieringa 
De kaft van dit boek heeft heldere en frisse kleuren, waardoor het boek meteen meer aandacht trekt dan de vorige boekomslagen. De kaft is vrij simpel, maar is toch uitnodigend door het de afbeelding van een man met sinaasappel en kleur- en lettertype gebruik. Verkooptechnisch heeft de ontwerper er goed over nagedacht. Ik zou het boek in de boekhandel of bibliotheek zeker even inkijken.










Het moest maar eens gaan sneeuwen - Tjitske Jansen
De kaft van deze gedichtenbundel spreekt me niet zo aan. De omslag is opvallend, maar persoonlijk houd er niet zo van om alleen één foto als gehele kaft te gebruiken. De buitenkant van het boek is toch wel grappig bedacht: het kind met de duikbril zal toch wel de aandacht van de meeste mensen trekken.










De zonnewijzer - Maarten 't Hart
De omslag van de Zonnewijzer heeft een mooie en rustige vormgeving. Het contrast tussen groen en zwart geeft het een wat mysterieus uiterlijk. Door het groene blok en het lettertype wordt de kaft helaas wat saai. Verkooptechnisch gezien had het toch nog wel wat beter gekund.









Een hart van steen - Renate Dorrestein
Deze omslag vind ik niet geweldig, maar wel mooi. De vormgeving is vrij simpel, maar het contrast tussen de rode kleur van de appel en het hout maakt het toch weer speciaal. De kaft nodigt uit om te lezen. 








Het diner - Herman Koch
Samen met Joe Speedboot vind ik de kaft van het Diner van Herman Koch het leukst. Wel valt me op dat de omslag wel erg veel overeenkomst heeft met zijn andere boek Red ons, Maria Montanelli. De kreeft maakt het boek interessant en het lettertype geeft het boek samen met de foto wat moderns. 
Voor mij springen de opvallendst gekleurde kaften er het meest uit. Joe Speedboot van Tommy Wieringa en Het diner van Herman Koch zijn mijn persoonlijke favoriet. Deze zullen het vast ook het best doen in de boekhandel of de bibliotheek. 

2 opmerkingen:

  1. Hey Iris,

    Echt he-le-maal top! Echt mooi in elkaar gezet met de plaatjes van de omslagen.
    Het is echt zoals de bedoeling was en goed omschreven. Je legt goed uit waarom je iets vindt.

    Groetjes Rick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Iris,
    Echt goed gedaan. In het stukje over het moest maar eens gaan sneeuwen zat een zinsbouwfout maar dat was dan ook het enige foutje wat ik heb gezien. Je hebt het erg leuk gedaan door ze allemaal ook zo duidelijk apart te bespreken. Ook vind ik het knap van je dat je plaatjes van die boekomslagen erin hebt gekregen want dat is mij niet gelukt. Ik had zelf andere omslagen maar op zich zijn onze meningen ongeveer hetzelfde. Je hebt het echt heel goed gedaan.
    Groetjes Joëlle

    BeantwoordenVerwijderen